Pre zdravé a spokojné dieťa aj pre jej/jeho rodičov je primeraný pohyb vo vode príjemným spestrením denného režimu.
Každá lekcia je vopred metodicky pripravená podľa schopností a veku dieťaťa.
Pre dieťatko ,u ktorého sú zaistené biologické potreby, je v dobrej nálade a spokojné, je pobyt vo vode s teplotou 31-33 ºC príjemný. Na začiatku hodiny sa detičky adaptujú na prostredie, ostatné detičky a ich mamičky. Vhodnou prípravou zapojíme dieťa spolu s mamičkou do vodných hier, cvičení, riekaniek a neskôr do výcviku plávania rôznymi spôsobmi.
Nesmieme zabudnúť, že plávanie dojčiat je potrebné dávať do úvodzoviek, pretože nehovoríme o skutočnom plávaní. Hovoríme o radosti z aktívneho pohybu a hry vo vode. O „plávaní“ v skupinke iných mamičiek a oteckov s deťmi, aby si dieťa zvyklo na vodu, vypestovalo si rešpekt pred vodou a naučilo sa reagovať na rôzne, aj nepredvídateľné situácie, ktoré môžu vo vodnom prostredí nastať.
Taktiež precvičujeme spôsoby uchopenia určené mladšiemu dojčenskému veku.
Deti musia najprv zvládnuť všetky cvičenia a polohy, aby mohli pokračovať novými prvkami. Nezabúdame, že pri pohybe vo vode musíme rešpektovať náladu dieťaťa. Pri prvých známkach únavy a nezáujmu k aktívnej činnosti volíme zmenu alebo odpočinok.
Lekcia sa delí na tri časti:
- prípravná časť
- po rozplávaní
- záverečná časť
Prípravná časť slúži k opakovaniu, nácviku nového, rozcvičenie sa s dieťatkom vo vode a následnú adaptáciu sa na prostredie okolo seba. Všetko je v rámci hier a riekaniek.
Po „rozplávaní“ nasleduje nácvik a zapájanie náročnejších prvkov (samozrejme táto časť je individuálna – všetko určuje dieťatko). Dôležitou súčasťou je aj mamička, ktorá svojou motiváciou a následne odmenou vie dieťatko najlepšie nasmerovať k zvládnutiu i postupne náročnejších cvikov vo vode.
Na záverečnú časť si nechávame najdlhší čas. Trvá podľa nálady dieťaťa a jeho nálady a ochoty „plávať“. Venujeme sa polohám a činnostiam, ktoré sú pre dieťa príjemné. S dieťatkom sa neustále rozprávame a usmievame.
Do lekcii zapájame aj otužovanie detičiek. Začíname postupne a veľmi opatrne. Detičky polievame na začiatku len malou krhličkou a to len cez bruško a nožičky. Ak dieťa reaguje pozitívne a nebojí sa (neplače), rozšírime otužovanie v rámci vozenia sa na brušku na pontóne a hráme sa hru „ide vláčik ši-ši-ši…“.
Na záver zapojíme fontánku a detičky sa ručičkami snažia priamo chytiť studenej vody. Po skončení lekcie nasleduje pobyt v sauničke a zaslúžený oddych.